КОНЦЕПЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПРО ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУП У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Постанова Кабміну України від 10.04.2019 №530 ПОЛОЖЕННЯ ПРО РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ПІДТРИМКИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ Постанова Кабміну України від 22.08.2018 №617 ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ Постанова Кабміну України від 09.08.2017 №588 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР Постанова Кабміну України від 12.07.2017 №545 НАКАЗИ МОН УКРАЇНИ ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ УЧНІВ 3 КЛАСУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ Наказ МОН України від 01.04.2020 №467 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ПРОГРАМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДЛЯ РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВІДПОВІДНО ДО ВИМОГ КОНЦЕПЦІЇ “НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА” Наказ МОН України від 18.10.2019 №1310 ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО НАКАЗУ МОН УКРАЇНИ 12 СІЧНЯ 2016 РОКУ №8 “ПОЛОЖЕННЯ ПРО ІНДИВІДУАЛЬНУ ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ” Наказ МОН України від 10.07.2019 №955 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ УЧНІВ 2-ГО КЛАСУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ Наказ МОН України від 02.07.2019 №917 ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ДЛЯ УЧНІВ 2 КЛАСУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО НАКАЗУ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ВІД 12.06.2018 №627 Наказ МОН України від 10.06.2019 №808 ДЕЯКІ ПИТАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Наказ МОН України від 06.09.2018 №977 ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН У ТАБЛИЦЮ 11 ДО НАКАЗУ МОН УКРАЇНИ ВІД 25.06.2018 №693 Наказ МОН України від 04.09.2018 №968 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ УЧНІВ 1 КЛАСІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ Наказ МОН України від 26.07.2018 №816 ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО НАКАЗУ МОН УКРАЇНИ ВІД 12.06.2018 №627 Наказ МОН України від 26.07.2018 №815 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Наказ МОН України від 26.07.2018 №814 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ і СТУПЕНЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Наказ від 25.06.2018 №693 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ІІІ СТУПЕНЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Наказ МОН України від 21.06.2018 № 688 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ІІ СТУПЕНЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Наказ МОН України від 12.06.2018 № 627 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПРИМІРНОГО ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОМАНДУ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ Наказ МОН України від 08.06.18 №609 ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОГО ПЕРЕЛІКУ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАСОБІВ КОРЕКЦІЇ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ В ІНКЛЮЗИВНИХ ТА СПЕЦІАЛЬНИХ КЛАСАХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ Наказ МОН України від 23.04.2018 №414 ЛИСТИ МОН УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ В 2020-2021 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ Лист МОН України від 31.08.2020 №1/9-495 ПРО УМОВИ, ПРАВИЛА ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА ПЕРІОД КАРАНТИНУ 2020 Лист МОН України від 31.08.2020 №1/9-492 ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУП У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ Лист МОН України від 13.11.2018 №1/9-691 ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ Лист МОН України від 19.09.2017 №1/11-9320 ПЕРЕГЛЯНУТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ ПРО ДОСТУПНІСТЬ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДО ОПОРНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ Лист МОН України від 09.06.2016 № 1/9-293
/Files/images/151939733.gif

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: різні можливості-рівні права…

У гімназії №15 імені Степана Бандери відбулосязасіданняКоманди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.Метою засідання була спільна розробка індивідуальної програми розвитку дитини та індивідуального навчального плану психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами протягом всього навчального року.Зі вступним словом до учасників звернулася в.о директора гімназії Суховерська О.М., яка зауважила, що саме інклюзивна система освіти дає дитині можливість розвиватися, адаптуватися до суспільства.«Інклюзія, як зазначила Ольга Мар’янівна, - тест на людяність. Це потреба сьогодення та майбутнього. Інклюзія-поштовх для суспільства стати на щабель вище, бути толерантнішими».Члени Команди детально проаналізували питання щодо модифікації освітніх програм для дітей з ООП, тобто трансформацію характеру викладення навчального матеріалу шляхом зміни освітніх цілей, змісту або концептуальної складності навчального завдання для учениці, зокрема, шляхом спрощення змісту та скорочення матеріалу.Засідання Команди відбувалося спільно з фахівцями ІРЦ м.Дрогобича. Директор ІРЦ Шустова Ірина завжди радо допоможе, підкаже, підтримає. Та особливо приємно було слухати від п.Ірини слова підтримки, поради, допомоги.І.Т.Ілик, практичний психолог ІРЦ, поділилася досвідом щодо складання, реалізації індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану дитини з особливими освітніми потребами.Такі інклюзивні-ресурсні центри вкрай необхідні для наших дітей для отримання повноцінної освіти та адаптації у сучасному просторі, допоможуть дітям з особливими освітніми потребами відчувати себе повноцінними жителями нашого міста.Учасники команди змогли отримати відповіді на актуальні запитання та обмінятися думками з приводу наявних проблем у процесі організації та проведення інклюзивного навчання у навчальному закладі.Люди разом можуть здійснити те, що не в змозі зробити самотужки, концентрація їхніх зусиль може стати майже всемогутньою…
/Files/images/122969401_1572697609598303_6482675556637839733_n.jpg /Files/images/122893505_839146819960939_5550716938858177594_n.jpg
/Files/images/151939733.gif

Про відкриття у 2020-2021 н.р. класів з інклюзивним навчанням

З метою забезпечення доступу до здобуття якісної освіти дітьми з особливими освітніми потребами та на виконання Закону України «Про освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. № 872 із змінами, внесеними Постановою КМ №588 від 09.08.2017 р. «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», наказу МОН України №90 від 01.02.2018 р., листа МОН України № 1/9-495 від 31.08.2020 р. «Методичні рекомендації щодо організації навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2020-2021 н.р.», висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини інклюзивно-ресурсного центру, на підставі заяв батьків, у гімназії №15 імені Степана Бандери відкрито 5 класів з інклюзивним навчанням, а саме:
1. 1клас, класний керівник Іванко О.Ф., асистент учителя Жовнірчик Я.М.
2. 2-А клас, класний керівник Геврик Г.В., асистент учителя Скоропад Н.С.
3. 2-Б клас, класний керівник Іванус О.Д., асистент учителя Соловйова О.Д.
4. 5 клас, класний керівник Возняк І.І., асистент учителя Чапля М.Б.
5. 6 клас, класний керівник Химин Ю.Я., асистент учителя Турубарова А.В.
/Files/images/151939733.gif
Інклюзивна освіта – перспектива нова,
хоч різні можливості – рівні права.
Кожна дитина – це цілий світ,
освіта, повага, рівність для всіх!
-ЦЕ СИСТЕМА ОСВІТНІХ ПОСЛУГ, ЩО ҐРУНТУЄТЬСЯ НА ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ОСНОВНОГО ПРАВА ДИТИНИ НА ОСВІТУ ТА ПРАВА НАВЧАТИСЯ ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ, ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ НАВЧАННЯ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ, ЗОКРЕМА ДИТИНИ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ, В УМОВАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ.
/Files/images/151939733.gif
Запитання щодо документації асистента вчителя в інклюзивному класі одне з найпоширеніших та мало унормоване в українському законодавстві. На сьогодні немає чітко затвердженого переліку обов’язкових документів для асистента вчителя. Чому так?Відповіді можна знайти внаказі МОН від 25 червня 2018 №676 року“Про затвердження інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти”.Отже, нова Інструкція унормовує загальні засади ведення діловодства у закладах загальної середньої освіти. Відповідно, на її підставі заклад освіти затверджуватиме власну.Такий підхід максимально розширює повноваження й індивідуалізує потреби закладу освіти в документуванні інформації, пов’язаної з прийняттям управлінських рішень, й убезпечує освітян від надмірних вимог щодо обов’язкового зберігання документів, що втратили актуальність.Інструкція не містить переліку обов’язкової для закладів освіти ділової документації.

Що ж потрібно для роботи асистента вчителя?

1. ІПР. Основний документ (річний план роботи асистента вчителя)– індивідуальна програма розвитку, яку пишуть на кожну дитину з ООП індивідуально впродовж 2-х тижнів від початку навчання (“Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу”,наказ МОН від 08.06.2018, №609). Асистент вчителя разом з вчителем класу оцінює рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР.
2. Зведена таблиця(розклад уроків / вид діяльності). Оскільки допомога асистента вчителя може бути необхідна не на всіх уроках, у зведеній таблиці (розкладу та видів діяльності) можна відзначати, на яких саме уроках асистент вчителя має активно працювати в класі, а на яких може займатись адаптацією матеріалів та заповненням необхідних документів.

Приклад таблиці

3. Графік роботи асистента вчителя(залежно від робочого навантаження). На кожен інклюзивний клас виділяється ставка асистента вчителя в розмірі 25 годин на тиждень. Цю ставку можуть між собою ділити два асистенти вчителя, відповідно по 12,5 годин на тиждень. У такому випадку буде зручно вести графік роботи асистентів вчителів.
4. Журнал спостереження. Одними з основних функцій асистента учителя є:
–спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
–оцінка (спільно з вчителем) рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
Для збору цієї інформації доречно вести журнал спостереження. Стандартизованої форми такого журналу немає. Ми пропонуємо вам свій варіант такого журналу.
Варто зауважити, що зміст журналу може змінюватись залежно від цілей спостереження. Для кожної дитини рекомендовано вести індивідуальний журнал спостереження.
5. Портфоліо дитини– папка з роботами дитини (малюнки, аплікації, робочі зошити, роботи на роздруківках). Усі матеріали, які допоможуть визначити прогрес дитини в освоєнні навичок наприкінці певного періоду (півріччя або навчального року).
Варто зазначити, що перелік усіх необхідних документів для ведення асистентом вчителя, може бути вказаний в його посадових обов’язках.

/Files/images/151939733.gif

Інклюзивна освіта в гімназії

Інклюзивна освіта – це не просто прихід дитини з особливими освітніми потребами до звичайної школи. Це створення в спільному просторі особливого підходу до навчання такої дитини, який передбачає додаткові елементи освітнього процесу – індивідуальний план розвитку дитини, спеціально облаштоване місце, належні умови для неї і обов’язкова наявність асистента вчителя інклюзивному класі. Посада асистента вчителя є відносно новою для української школи. Вона розглядається в контексті інклюзивної освіти, адже головне завдання асистента вчителя – допомагати вчителеві навчати дітей з особливими освітніми потребами. Робота асистента вчителя складна, багатогранна та динамічна і вимагає від нього певних знань, умінь та навичок. Зокрема ґрунтовних знань законодавчо-теоретичної бази до якої належать: основи законодавства України про освіту; міжнародні документи про права людини й дитини; державні стандарти освіти; індивідуальні аспекти розвитку дітей з особливими освітніми потребами; норми й правила ведення документації. Важливими є і практичні навички, які повинен опанувати асистент учителя: застосування професійних знань у діяльності; здійснення педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання; вміння налагоджувати міжособистісні стосунки між усіма суб’єктами освітнього процесу. Успішність професійної діяльності також залежить від особистісних якостей асистента вчителя до яких можна віднести: комунікативні та організаційні здібності; здатність співпереживати; ціннісні орієнтації [35]. Посада асистента вчителя передбачена українським законодавством. Вона включена в Класифікатор професій (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327) та передбачена Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти (наказ МОН України від 06.12.2010 № 1205). Норма ставки асистента вчителя складає 1 ставка на клас, що дозволяє повною мірою забезпечити належну організацію навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. Асистент учителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу насамперед для дітей з особливими потребами, але слід зазначити, що асистент учителя працює не з конкретною дитиною, а зі всім класом, у якому можуть бути й кілька дітей з особливими освітніми потребами. Важливим складником успішного функціонування інклюзивної системи освіти є, безперечно, командний підхід. Зогляду на це роль асистента вчителя є значимою в забезпеченні успішного освітнього процесу: для учителів, дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків і решти дітей у класі. Задля цього асистент учителя не тільки має бути свідомий до своїх обов’язків, сучасних методик викладання, а й повинен плекати низку цінностей та особистих якостей.
Переходьте за посиланнями:

wym-1588864080105

wym-1588864104809

wym-1588864128914

Кiлькiсть переглядiв: 973

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.